Deel deze pagina
Inspirerende lezing ‘Naar kansengelijkheid in het onderwijs’ van Karim Amghar tijdens een van de VOvA-studiedagen
Met en van elkaar leren
Een belangrijk uitgangspunt van de nieuwe strategische koers is het versterken van de samenwerking, het samen met elkaar en van elkaar leren, want de maatschappelijk opgave waar het VOvA voor staat is complex. Deze samenwerking is georganiseerd in de vorm van netwerken over de scholen heen, waarin kennis wordt gedeeld over een specifiek thema. Denk hierbij aan het netwerk Zorg of het netwerk van LO-docenten. Daarnaast zijn er ongeveer drie keer per schooljaar studie(mid)dagen voor alle collega’s van de scholengroep, waarin een breed programma wordt aangeboden voor docenten en ondersteunend personeel om zo met elkaar in ontwikkeling te blijven.
In 2023 is ook regelmatig stilgestaan bij het voldoende ondersteunen van medewerkers om het beste uit de leerlingen te halen. Leiderschap is hierin een belangrijk thema. Alle teamleiders volgen een leergang Leiderschap in het onderwijs. Medewerkers die mogelijk geïnteresseerd zijn in een leidinggevende rol hebben de leergang Oriëntatie op leiderschap gevolgd. Een vervolg op deze leergangen wordt in 2024 structureel ingebed in het opleidingsaanbod van het VOvA.
Doorlopende leerlijnen
Binnen VOvA zijn alle leerniveaus vertegenwoordigd. Daar waar mogelijk zorgen stromen leerlingen door naar een andere VOvA-school. Het VOvA probeert daar waar mogelijk flexibel te zijn in tussentijds doorstromen naar een ander niveau, als dat de ontwikkeling van de leerling ten goede komt. Het Nederlandse onderwijsstelsel kenmerkt zich door vroege selectie en een groot aantal onderwijsniveaus. De doorstroom in de onderwijsketen wordt echter belemmerd doordat de niveaus niet naadloos op elkaar aansluiten. Gezien het toenemend belang van doorlopend leren én de aansluiting van dit thema op de strategische koers, is VOvA samen met het ROCvA gestart op campus Noord met een eenduidige strategie voor het versterken van de praktijkroute vmbo/havo naar mbo 4. Een strategie die aansluit op de nieuwe profilering van campus Noord en op die van de andere VOvA-scholen in (de omgeving) van Noord. Gestreefd wordt naar voor leerlingen zo passend en efficiënt mogelijke leerroutes. Routes waarin zij actief kennis maken met de praktijk en waar sprake is van een soepele doorstroom naar een passende vervolgopleiding.
Verbeteren basisvaardigheden
De beheersing van de basisvaardigheden door leerlingen – rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid – neemt af, zo blijkt uit de Staat van het Onderwijs 2022. Deze trend is een maatschappelijk probleem en biedt reden tot zorg. Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor onze leerlingen. Het helpt hen om te kunnen functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat deze vaardigheden worden versterkt. In 2023 is er binnen VOvA een beleidsplan basisvaardigheden opgesteld met de volgende doelstellingen:
We bieden leerlingen de optimale omstandigheden om continu het beste uit zichzelf te halen.
Elke leerling van het VOvA stroomt door met basisvaardigheden die zij nodig hebben om een duurzame toekomst tegemoet te gaan in vervolgonderwijs, werk en maatschappij.
Dat doen we door tijdens de opleiding de doorlopende leerlijnen taal, rekenen en leerlijn burgerschap aan te bieden gedurende de gehele schoolcarrière van de leerling. Wij meten de referentieniveaus en bieden maatwerk waar nodig.
Elke docent op het VOvA biedt taalgericht vakonderwijs.
In 2024 stellen alle scholen een plan op voor basisvaardigheden met taalbeleid, rekenbeleid en een plan voor burgerschap.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Bekijk de video
Nieuwe school: Metropolis Lyceum
Een belangrijke strategische ontwikkeling in 2023 is de start van het Metropolis Lyceum in Amsterdam-Noord. Dit is een innovatieve daltonschool, waar veel geleerd wordt door te doen. Het Metropolis Lyceum biedt mavo, havo en vwo aan en de komende jaren wordt, in samenwerking met de daltonvereniging, gewerkt aan de accreditatie van het daltononderwijs. De leerroutes Vox College, De nieuwe Havo en het Bredero Beroepscollege zijn onderdeel van het Metropolis Lyceum en faseren de komende jaren uit. In 2023 is tevens gestart met de sloop aan het Hagendoornplein ter voorbereiding van de nieuwbouw waar het Metropolis Lyceum zich uiteindelijk in zal vestigen.
Op weg naar 2026
Hierbij staat het ‘doen, maken, ontdekken, leren en worden’ centraal in het onderwijs om zo de leerlingen de beste opleiding te bieden om een duurzame toekomst tegemoet te gaan. Naast de vier pijlers wordt er op het VOvA extra aandacht gegeven aan de thema’s digitalisering, duurzaamheid en diversiteit.
Bekijk hier het koersplan.
In februari 2023 heeft het VOvA een nieuwe strategische koers gelanceerd. De koers vormt een kader, met richting én ruimte, waardoor de scholen keuzes kunnen maken die passen bij hun identiteit en hun leerlingen. En waarmee de gezamenlijke kracht wordt versterkt in antwoord op de maatschappelijke opgave waar we voor staan binnen de snel veranderende wereld waarin we leven. De scholen hebben in 2023 hun vierjarige schoolplannen opgesteld in lijn met de ambities van de strategische koers.
De strategische koers bestaat uit vier onderwijskundige pijlers:
Leerroutes centraal & maatwerk
Leren door te doen en ontdekken
Grip op persoonsvorming
Co-creatie met de leerling en omgeving
Met zeven locaties in Amsterdam biedt het VOvA het volledig voortgezet onderwijsaanbod, van praktijkonderwijs tot en met vwo. ‘Doen, maken, ontdekken, leren en worden’ staan daarbij centraal voor de in totaal ruim 3.250 leerlingen van Bredero Mavo, Cburg College, Hubertus & Berkhoff, Hyperion Lyceum, LUCA Praktijkschool, Metropolis Lyceum en Tobiasschool. Daarbij wordt veel samengewerkt met het vervolgonderwijs en met andere partners.
Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA)
Nieuwe school: Metropolis Lyceum
Een belangrijke strategische ontwikkeling in 2023 is de start van het Metropolis Lyceum in Amsterdam-Noord. Dit is een innovatieve daltonschool, waar veel geleerd wordt door te doen. Het Metropolis Lyceum biedt mavo, havo en vwo aan en de komende jaren wordt, in samenwerking met de daltonvereniging, gewerkt aan de accreditatie van het daltononderwijs. De leerroutes Vox College, De nieuwe Havo en het Bredero Beroepscollege zijn onderdeel van het Metropolis Lyceum en faseren de komende jaren uit. In 2023 is tevens gestart met de sloop aan het Hagendoornplein ter voorbereiding van de nieuwbouw waar het Metropolis Lyceum zich uiteindelijk in zal vestigen.
Bekijk de video
Op weg naar 2026
Hierbij staat het ‘doen, maken, ontdekken, leren en worden’ centraal in het onderwijs om zo de leerlingen de beste opleiding te bieden om een duurzame toekomst tegemoet te gaan. Naast de vier pijlers wordt er op het VOvA extra aandacht gegeven aan de thema’s digitalisering, duurzaamheid en diversiteit.
Bekijk hier het koersplan.
In februari 2023 heeft het VOvA een nieuwe strategische koers gelanceerd. De koers vormt een kader, met richting én ruimte, waardoor de scholen keuzes kunnen maken die passen bij hun identiteit en hun leerlingen. En waarmee de gezamenlijke kracht wordt versterkt in antwoord op de maatschappelijke opgave waar we voor staan binnen de snel veranderende wereld waarin we leven. De scholen hebben in 2023 hun vierjarige schoolplannen opgesteld in lijn met de ambities van de strategische koers.
De strategische koers bestaat uit vier onderwijskundige pijlers:
Leerroutes centraal & maatwerk
Leren door te doen en ontdekken
Grip op persoonsvorming
Co-creatie met de leerling en omgeving
Doorlopende leerlijnen
Binnen VOvA zijn alle leerniveaus vertegenwoordigd. Daar waar mogelijk zorgen stromen leerlingen door naar een andere VOvA-school. Het VOvA probeert daar waar mogelijk flexibel te zijn in tussentijds doorstromen naar een ander niveau, als dat de ontwikkeling van de leerling ten goede komt. Het Nederlandse onderwijsstelsel kenmerkt zich door vroege selectie en een groot aantal onderwijsniveaus. De doorstroom in de onderwijsketen wordt echter belemmerd doordat de niveaus niet naadloos op elkaar aansluiten. Gezien het toenemend belang van doorlopend leren én de aansluiting van dit thema op de strategische koers, is VOvA samen met het ROCvA gestart op campus Noord met een eenduidige strategie voor het versterken van de praktijkroute vmbo/havo naar mbo 4. Een strategie die aansluit op de nieuwe profilering van campus Noord en op die van de andere VOvA-scholen in (de omgeving) van Noord. Gestreefd wordt naar voor leerlingen zo passend en efficiënt mogelijke leerroutes. Routes waarin zij actief kennis maken met de praktijk en waar sprake is van een soepele doorstroom naar een passende vervolgopleiding.
Inspirerende lezing ‘Naar kansengelijkheid in het onderwijs’ van Karim Amghar tijdens een van de VOvA-studiedagen
Met en van elkaar leren
Een belangrijk uitgangspunt van de nieuwe strategische koers is het versterken van de samenwerking, het samen met elkaar en van elkaar leren, want de maatschappelijk opgave waar het VOvA voor staat is complex. Deze samenwerking is georganiseerd in de vorm van netwerken over de scholen heen, waarin kennis wordt gedeeld over een specifiek thema. Denk hierbij aan het netwerk Zorg of het netwerk van LO-docenten. Daarnaast zijn er ongeveer drie keer per schooljaar studie(mid)dagen voor alle collega’s van de scholengroep, waarin een breed programma wordt aangeboden voor docenten en ondersteunend personeel om zo met elkaar in ontwikkeling te blijven.
In 2023 is ook regelmatig stilgestaan bij het voldoende ondersteunen van medewerkers om het beste uit de leerlingen te halen. Leiderschap is hierin een belangrijk thema. Alle teamleiders volgen een leergang Leiderschap in het onderwijs. Medewerkers die mogelijk geïnteresseerd zijn in een leidinggevende rol hebben de leergang Oriëntatie op leiderschap gevolgd. Een vervolg op deze leergangen wordt in 2024 structureel ingebed in het opleidingsaanbod van het VOvA.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Met zeven locaties in Amsterdam biedt het VOvA het volledig voortgezet onderwijsaanbod, van praktijkonderwijs tot en met vwo. ‘Doen, maken, ontdekken, leren en worden’ staan daarbij centraal voor de in totaal ruim 3.250 leerlingen van Bredero Mavo, Cburg College, Hubertus & Berkhoff, Hyperion Lyceum, LUCA Praktijkschool, Metropolis Lyceum en Tobiasschool. Daarbij wordt veel samengewerkt met het vervolgonderwijs en met andere partners.
Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA)
Verbeteren basisvaardigheden
De beheersing van de basisvaardigheden door leerlingen – rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid – neemt af, zo blijkt uit de Staat van het Onderwijs 2022. Deze trend is een maatschappelijk probleem en biedt reden tot zorg. Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor onze leerlingen. Het helpt hen om te kunnen functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat deze vaardigheden worden versterkt. In 2023 is er binnen VOvA een beleidsplan basisvaardigheden opgesteld met de volgende doelstellingen:
We bieden leerlingen de optimale omstandigheden om continu het beste uit zichzelf te halen.
Elke leerling van het VOvA stroomt door met basisvaardigheden die zij nodig hebben om een duurzame toekomst tegemoet te gaan in vervolgonderwijs, werk en maatschappij.
Dat doen we door tijdens de opleiding de doorlopende leerlijnen taal, rekenen en leerlijn burgerschap aan te bieden gedurende de gehele schoolcarrière van de leerling. Wij meten de referentieniveaus en bieden maatwerk waar nodig.
Elke docent op het VOvA biedt taalgericht vakonderwijs.
In 2024 stellen alle scholen een plan op voor basisvaardigheden met taalbeleid, rekenbeleid en een plan voor burgerschap.