Deel deze pagina
MBO College Noord is kleurrijk, ondernemend en volop in beweging. Gelegen aan de NZ-lijn is het gebouw aan Gare du Nord 13 makkelijk bereikbaar vanuit de hele regio. Het college biedt een grote diversiteit aan opleidingen. Van Zorg & Welzijn tot Media & Vormgeving, van Handel & Ondernemen tot verschillende beroepen in de administratieve sector. Daar zijn dit jaar nog opleidingen binnen de sector Marketing, Communications & Events bijgekomen.
Alle afdelingen hebben hun eigen sfeer en studentenpopulatie. Elk met een eigen thuisbasis, waardoor studenten zich er makkelijk thuis voelen. Persoonlijke aandacht en kleinschaligheid zijn daarbij belangrijke pijlers. Net als ondernemerschap en het contact met directe omgeving. Het college wil zich nadrukkelijk verbinden met de stad. Dit zie je terug in projecten en samenwerkingen met lokale instellingen en bedrijven.
Een stuk verderop, in Diemen, heeft MBO College Noord een ‘dependance’. Aan de Volmerstaat zit de afdeling Bouw, een inspirerende plek waar volop getimmerd, gezaagd en gemetseld wordt. Binnen de PPS BouwAcademie werkt het ROC van Amsterdam - Flevoland hier samen met bedrijven uit de bouwbranche en de gemeente Amsterdam.
MBO College Noord
Abdellah begon 1,5 jaar geleden als opleidingsmanager op MBO College Noord na tien jaar gewerkt te hebben als docent binnen het college. Vanaf de start besefte hij dat de digitale transformatie ons allen raakt. Hij besloot zelf binnen zijn team initiatief te nemen. “Wij vinden het binnen ons team belangrijk dat de studenten les krijgen in digitale vaardigheden die gelijk in de praktijk ingezet kunnen worden. Onze studenten moeten digitale bewustwording krijgen. Dit gebeurt door middel van les krijgen over veilig surfen op het internet, phishing, de AVG-wet en digital footprint. Dit doen we door VR in te zetten tijdens de lessen, puur om het nog leuker te maken voor de studenten. Ook merken we dat studenten zo beter hun aandacht bij de les kunnen houden. Daarnaast kunnen zij deze nieuwe vaardigheden gelijk inzetten in de praktijk, bijvoorbeeld tijdens hun stage.”
Docenten leren steeds meer
Niet alleen studenten, maar ook de docenten in het team van Abdellah leren steeds meer bij als het gaat om de digitale transformatie. “Wij organiseren regelmatig studiedagen of gaan als team op training bij SPL (Stichting Prakijk Leren) om zo onze digitale skills te verbreden. Ik ben een voorstander van het stimuleren van interesses. Als een docent binnen het team enthousiast is over VR stuur ik liever diegene op training. Zo blijft iedereen ook doen wat hij of zij leuk vindt. Naast de studiedagen en trainingen blijven de collega’s ook elkaar stimuleren in de ontwikkeling”, vertelt Abdellah.
Onderscheidend vermogen
“De tijd waarin docenten alleen konden lesgeven en toetsen nakijken is voorbij”, vertelt Abdellah. “Ik verwacht van mijn collega’s dat zij beschikken over meerdere vaardigheden en weten om te gaan met verschillende online tools zoals Canvas. Daarnaast wil ik dat niet alleen de studenten, maar ook de docenten zich bezighouden met digitale bewustwording. Dit is van belang om de kloof tussen theorie en praktijk steeds kleiner te maken.”
De toekomst
Over die kloof gesproken: de toekomst voorspellen kan Abdellah natuurlijk niet, maar hij heeft wel een idee over hoe digitale transformatie een nóg grotere rol gaat spelen in de toekomst en binnen het onderwijs. “Ik denk dat wij binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland veel meer zullen samenwerken met het bedrijfsleven. Niet alleen omdat de praktijk hierom vraagt, maar ook omdat dit een wens is vanuit onze studenten. Dan moeten onze studenten wel klaargestoomd zijn voor de praktijk en genoeg digitale vaardigheden met zich meebrengen. Ons team gebruikt Canvas om blended learning in te brengen. Dit houdt in dat het onderwijs op verschillende manieren gegeven wordt. Denk hierbij aan het toepassen van kennisclips tijdens de lessen, de student zelfstandig de stof tot zich laten nemen als daar behoefte aan is of in samenwerking met een bedrijf een workshop geven.”
‘Luister meer naar de studenten én het bedrijfsleven’
Tips voor collega’s van andere colleges
“Luister meer naar de studenten én het bedrijfsleven”, zegt Abdellah. “Wij kunnen binnen het onderwijs zelf het wiel uitvinden, maar om je heen kijken en wat van andere opsteken daar is waar de kracht ligt. Daarnaast blijven bedrijven zich ook ontwikkelen op digitaal vlak, dus is het van belang dat wij daar ook in mee blijven gaan.”
Abdellah Benzidane is opleidingsmanager Legal, Insurance & HR Service Specialist bij MBO College Noord. Binnen het college maakt hij zich sterk voor digitale transformatie, iets dat niet alleen de studenten, maar ook de docenten raakt.
Team Legal
Onze studenten moeten digitale bewustwording krijgen
Abdellah Benzidane
Terug naar homepage
Terug naar boven
Optimalisering examencommissie
De examens moeten voldoen aan de hoogste eisen zodat de student na het afstuderen zeker is van een waardevol diploma. Om dit nog beter te kunnen garanderen is in 2023 gekozen voor een nieuwe opzet van Team Examen Commissie (TEC).
Voorheen had ieder onderwijsteam een eigen examencommissie die borg stond voor de kwaliteit van de examens en examinering. Onder de naam ‘Business, Care en Media’ is er nu een college-overstijgende examencommissie gestart voor verschillende opleidingsteams binnen twee colleges. Op MBO College Noord vallen hier de teams Zorg & Welzijn, Handel & Ondernemen, Financieel Administratieve Beroepen, Juridisch Administratieve Dienstverlening en Media & Vormgeving onder. Voor MBO College Westpoort zijn dit Handel & Ondernemen en Business Services. Voor de overige opleidingsteams Elektro- en Installatietechniek, Bouw Breed, Entree, Mobiliteit en Nieuwe Technologie volgde de TEC Techniek Westpoort.
Binnen de twee TEC’s zijn de leden contactpersoon voor een ander team dan het team waar ze zelf aan verbonden zijn. Dit in het kader van onafhankelijk en objectief toezicht door de examencommissie. Door de commissies zo in te richten, versterken we de onafhankelijkheid van de beoordelaars, een van de randvoorwaarden voor kwalitatief sterke examinering.
Aansluiten op het bedrijfsleven
MBO College Noord biedt meer dan twintig verschillende opleidingen uit vijf sectoren. Binnen die diversiteit kennen de opleidingen echter veel gedeelde werkprocessen. Als ‘Community College Noord’ wil het college ervoor zorgen dat al onze opleidingen aan blijven haken bij de behoeften van de verschillende branches en de huidige generatie studenten. Daarom is in 2023 een meerjarig ontwikkeltraject van start gegaan waarbij alle lagen van de organisatie betrokken zijn. Leden van alle teams komen wekelijks bij elkaar met directie en MT-leden om inhoud te geven aan dit gezamenlijke proces. Elke tien weken wordt het stokje overgedragen aan een nieuwe groep. De focus bij deze sessies ligt onder meer op het ontwikkelen van modern onderwijs in ‘kleine delen’, samenwerking tussen de teams en meer ruimte voor de docent voor het geven van individuele begeleiding. Drie keer per jaar worden alle collega’s van het college meegenomen in dit traject op de ‘boosterdagen’. Deze vervangen de traditionele studiedag. Op de boosterdagen krijgen medewerkers een ‘inspiratie-boost’. Daarbij wordt ook hun input en visie opgehaald en het vakmanschap vergroot door workshops en gastsprekers. Op deze manier gaan organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en individuele ontwikkeling hand in hand.
Toewijding aan duurzaamheid
In 2023 onderging de Bouw Academie Amsterdam (BAA) een significante transformatie tot een modern onderwijsgebouw, met als doel een toonaangevend opleider te zijn voor onze toekomstige bouwers. Dit in nauwe samenwerking met onze partners, de gemeente en de bouwbranche. Als vooraanstaande onderwijslocatie in Amsterdam biedt de BAA een breed scala aan opleidingen gericht op duurzaamheid, logistiek, technologie en innovatie in de bouwsector.
De recente renovatie weerspiegelt de toewijding aan duurzaamheid, met zonnepanelen op het dak en een warmtepomp voor bijna energieneutraal gebruik. De samenwerkingen binnen de branche zorgen ervoor dat studenten actief bij het werkveld worden betrokken. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met woningcorporatie Rochdale in een project voor wijkverduurzaming.
Het onderwijs omvat veel praktische kennis over circulariteit en biobased bouwen, met gastcolleges en presentaties van leveranciers over circulaire en natuurlijke bouwmaterialen.
MBO College Noord
Statistieken
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,6
Tevredenheid
medewerkers
6,0
Tevredenheid
studenten
6,6
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
61,4%
Aantal
studenten
1.780
Meer verbinding binnen het college
MBO College Noord is heel divers. Bijna elk onderwijsteam heeft zijn eigen cultuur en onderwijspopulatie. Toch is het college samen één community. Iedereen hoort erbij. In de rubriek ‘De baan van...’ op het intranet plaatst het college regelmatig interviews met collega’s uit alle lagen van de organisatie. Van de directeur Onderwijs tot de docent Burgerschap of facilitair medewerker. Ieder heeft zijn eigen (culturele) achtergrond en visie op goed onderwijs. Waar komt iemand vandaan? En waar liggen zijn of haar drijfveren en interesses? Zoals Edwin Erich, al 26 jaar docent Art & Design. Naast zijn passie voor kunst zet Edwin zich gedreven in voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten en een sociaal veilige omgeving. Hij was onder meer initiatiefnemer voor het inrichten van genderneutrale toiletten op Noord: “Enkele jaren geleden kwamen de eerste genderkwesties naar voren op onze school, met studenten die zich identificeerden als non-binair of in transitie waren. Met wat externe hulp hebben we geleerd hoe we dit gesprek met de klas konden aangaan.” Door deze verhalen te delen, hoopt MBO College Noord bij te dragen aan meer verbinding binnen het college.
MBO College Noord is kleurrijk, ondernemend en volop in beweging. Gelegen aan de NZ-lijn is het gebouw aan Gare du Nord 13 makkelijk bereikbaar vanuit de hele regio. Het college biedt een grote diversiteit aan opleidingen. Van Zorg & Welzijn tot Media & Vormgeving, van Handel & Ondernemen tot verschillende beroepen in de administratieve sector. Daar zijn dit jaar nog opleidingen binnen de sector Marketing, Communications & Events bijgekomen.
Alle afdelingen hebben hun eigen sfeer en studentenpopulatie. Elk met een eigen thuisbasis, waardoor studenten zich er makkelijk thuis voelen. Persoonlijke aandacht en kleinschaligheid zijn daarbij belangrijke pijlers. Net als ondernemerschap en het contact met directe omgeving. Het college wil zich nadrukkelijk verbinden met de stad. Dit zie je terug in projecten en samenwerkingen met lokale instellingen en bedrijven.
Een stuk verderop, in Diemen, heeft MBO College Noord een ‘dependance’. Aan de Volmerstaat zit de afdeling Bouw, een inspirerende plek waar volop getimmerd, gezaagd en gemetseld wordt. Binnen de PPS BouwAcademie werkt het ROC van Amsterdam - Flevoland hier samen met bedrijven uit de bouwbranche en de gemeente Amsterdam.
MBO College Noord
Abdellah Benzidane
Abdellah begon 1,5 jaar geleden als opleidingsmanager op MBO College Noord na tien jaar gewerkt te hebben als docent binnen het college. Vanaf de start besefte hij dat de digitale transformatie ons allen raakt. Hij besloot zelf binnen zijn team initiatief te nemen. “Wij vinden het binnen ons team belangrijk dat de studenten les krijgen in digitale vaardigheden die gelijk in de praktijk ingezet kunnen worden. Onze studenten moeten digitale bewustwording krijgen. Dit gebeurt door middel van les krijgen over veilig surfen op het internet, phishing, de AVG-wet en digital footprint. Dit doen we door VR in te zetten tijdens de lessen, puur om het nog leuker te maken voor de studenten. Ook merken we dat studenten zo beter hun aandacht bij de les kunnen houden. Daarnaast kunnen zij deze nieuwe vaardigheden gelijk inzetten in de praktijk, bijvoorbeeld tijdens hun stage.”
Docenten leren steeds meer
Niet alleen studenten, maar ook de docenten in het team van Abdellah leren steeds meer bij als het gaat om de digitale transformatie. “Wij organiseren regelmatig studiedagen of gaan als team op training bij SPL (Stichting Prakijk Leren) om zo onze digitale skills te verbreden. Ik ben een voorstander van het stimuleren van interesses. Als een docent binnen het team enthousiast is over VR stuur ik liever diegene op training. Zo blijft iedereen ook doen wat hij of zij leuk vindt. Naast de studiedagen en trainingen blijven de collega’s ook elkaar stimuleren in de ontwikkeling”, vertelt Abdellah.
Onderscheidend vermogen
“De tijd waarin docenten alleen konden lesgeven en toetsen nakijken is voorbij”, vertelt Abdellah. “Ik verwacht van mijn collega’s dat zij beschikken over meerdere vaardigheden en weten om te gaan met verschillende online tools zoals Canvas. Daarnaast wil ik dat niet alleen de studenten, maar ook de docenten zich bezighouden met digitale bewustwording. Dit is van belang om de kloof tussen theorie en praktijk steeds kleiner te maken.”
De toekomst
Over die kloof gesproken: de toekomst voorspellen kan Abdellah natuurlijk niet, maar hij heeft wel een idee over hoe digitale transformatie een nóg grotere rol gaat spelen in de toekomst en binnen het onderwijs. “Ik denk dat wij binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland veel meer zullen samenwerken met het bedrijfsleven. Niet alleen omdat de praktijk hierom vraagt, maar ook omdat dit een wens is vanuit onze studenten. Dan moeten onze studenten wel klaargestoomd zijn voor de praktijk en genoeg digitale vaardigheden met zich meebrengen. Ons team gebruikt Canvas om blended learning in te brengen. Dit houdt in dat het onderwijs op verschillende manieren gegeven wordt. Denk hierbij aan het toepassen van kennisclips tijdens de lessen, de student zelfstandig de stof tot zich laten nemen als daar behoefte aan is of in samenwerking met een bedrijf een workshop geven.”
‘Luister meer naar de studenten én het bedrijfsleven’
Tips voor collega’s van andere colleges
“Luister meer naar de studenten én het bedrijfsleven”, zegt Abdellah. “Wij kunnen binnen het onderwijs zelf het wiel uitvinden, maar om je heen kijken en wat van andere opsteken daar is waar de kracht ligt. Daarnaast blijven bedrijven zich ook ontwikkelen op digitaal vlak, dus is het van belang dat wij daar ook in mee blijven gaan.”
Abdellah Benzidane is opleidingsmanager Legal, Insurance & HR Service Specialist bij MBO College Noord. Binnen het college maakt hij zich sterk voor digitale transformatie, iets dat niet alleen de studenten, maar ook de docenten raakt.
Onze studenten moeten digitale bewustwording krijgen
Team Legal
Aansluiten op het bedrijfsleven
MBO College Noord biedt meer dan twintig verschillende opleidingen uit vijf sectoren. Binnen die diversiteit kennen de opleidingen echter veel gedeelde werkprocessen. Als ‘Community College Noord’ wil het college ervoor zorgen dat al onze opleidingen aan blijven haken bij de behoeften van de verschillende branches en de huidige generatie studenten. Daarom is in 2023 een meerjarig ontwikkeltraject van start gegaan waarbij alle lagen van de organisatie betrokken zijn. Leden van alle teams komen wekelijks bij elkaar met directie en MT-leden om inhoud te geven aan dit gezamenlijke proces. Elke tien weken wordt het stokje overgedragen aan een nieuwe groep. De focus bij deze sessies ligt onder meer op het ontwikkelen van modern onderwijs in ‘kleine delen’, samenwerking tussen de teams en meer ruimte voor de docent voor het geven van individuele begeleiding. Drie keer per jaar worden alle collega’s van het college meegenomen in dit traject op de ‘boosterdagen’. Deze vervangen de traditionele studiedag. Op de boosterdagen krijgen medewerkers een ‘inspiratie-boost’. Daarbij wordt ook hun input en visie opgehaald en het vakmanschap vergroot door workshops en gastsprekers. Op deze manier gaan organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en individuele ontwikkeling hand in hand.
Toewijding aan duurzaamheid
In 2023 onderging de Bouw Academie Amsterdam (BAA) een significante transformatie tot een modern onderwijsgebouw, met als doel een toonaangevend opleider te zijn voor onze toekomstige bouwers. Dit in nauwe samenwerking met onze partners, de gemeente en de bouwbranche. Als vooraanstaande onderwijslocatie in Amsterdam biedt de BAA een breed scala aan opleidingen gericht op duurzaamheid, logistiek, technologie en innovatie in de bouwsector.
De recente renovatie weerspiegelt de toewijding aan duurzaamheid, met zonnepanelen op het dak en een warmtepomp voor bijna energieneutraal gebruik. De samenwerkingen binnen de branche zorgen ervoor dat studenten actief bij het werkveld worden betrokken. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met woningcorporatie Rochdale in een project voor wijkverduurzaming.
Het onderwijs omvat veel praktische kennis over circulariteit en biobased bouwen, met gastcolleges en presentaties van leveranciers over circulaire en natuurlijke bouwmaterialen.
Meer verbinding binnen het college
MBO College Noord is heel divers. Bijna elk onderwijsteam heeft zijn eigen cultuur en onderwijspopulatie. Toch is het college samen één community. Iedereen hoort erbij. In de rubriek ‘De baan van...’ op het intranet plaatst het college regelmatig interviews met collega’s uit alle lagen van de organisatie. Van de directeur Onderwijs tot de docent Burgerschap of facilitair medewerker. Ieder heeft zijn eigen (culturele) achtergrond en visie op goed onderwijs. Waar komt iemand vandaan? En waar liggen zijn of haar drijfveren en interesses? Zoals Edwin Erich, al 26 jaar docent Art & Design. Naast zijn passie voor kunst zet Edwin zich gedreven in voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten en een sociaal veilige omgeving. Hij was onder meer initiatiefnemer voor het inrichten van genderneutrale toiletten op Noord: “Enkele jaren geleden kwamen de eerste genderkwesties naar voren op onze school, met studenten die zich identificeerden als non-binair of in transitie waren. Met wat externe hulp hebben we geleerd hoe we dit gesprek met de klas konden aangaan.” Door deze verhalen te delen, hoopt MBO College Noord bij te dragen aan meer verbinding binnen het college.
Optimalisering examencommissie
De examens moeten voldoen aan de hoogste eisen zodat de student na het afstuderen zeker is van een waardevol diploma. Om dit nog beter te kunnen garanderen is in 2023 gekozen voor een nieuwe opzet van Team Examen Commissie (TEC).
Voorheen had ieder onderwijsteam een eigen examencommissie die borg stond voor de kwaliteit van de examens en examinering. Onder de naam ‘Business, Care en Media’ is er nu een college-overstijgende examencommissie gestart voor verschillende opleidingsteams binnen twee colleges. Op MBO College Noord vallen hier de teams Zorg & Welzijn, Handel & Ondernemen, Financieel Administratieve Beroepen, Juridisch Administratieve Dienstverlening en Media & Vormgeving onder. Voor MBO College Westpoort zijn dit Handel & Ondernemen en Business Services. Voor de overige opleidingsteams Elektro- en Installatietechniek, Bouw Breed, Entree, Mobiliteit en Nieuwe Technologie volgde de TEC Techniek Westpoort.
Binnen de twee TEC’s zijn de leden contactpersoon voor een ander team dan het team waar ze zelf aan verbonden zijn. Dit in het kader van onafhankelijk en objectief toezicht door de examencommissie. Door de commissies zo in te richten, versterken we de onafhankelijkheid van de beoordelaars, een van de randvoorwaarden voor kwalitatief sterke examinering.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
61,4%
Aantal
studenten
1.780
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,6
Tevredenheid
medewerkers
6,0
Tevredenheid
studenten
6,6
MBO College Noord
Statistieken