Deel deze pagina
MBO College Amstelland is een klein college in Amstelveen waar aandacht is voor eenieders loopbaan. Dit geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor de medewerkers. MBO College Amstelland biedt alleen niveau 4-opleidingen aan en studenten krijgen kennis en skills mee die van pas komen bij een succesvolle doorstroom naar het hbo. Naast de doorstroom naar het hbo focust het college zich ook op de samenwerkingen met (internationale) bedrijven in de regio. Vanuit dit perspectief worden ook tweetalige opleidingen aangeboden, waarbij studenten stage kunnen lopen in het buitenland.
MBO College Amstelland
Laurien Freulings (links) en Charlotte de Groot (rechts)
Kartrekkers inclusie
Probeer ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis en welkom voelt op het college
Laurien Freulings, specialist passend onderwijs en studieloopbaancoach bij het LEC (Loopbaan Expertise Centrum), en Charlotte de Groot, docent pedagogiek en vertrouwenspersoon, zijn de kartrekkers als het gaat om inclusie op MBO College Amstelland. Sinds 2023 houden zij zich bezig met het geven van trainingen over seksuele- en genderdiversiteit.
Drie jaar geleden begon Laurien met het organiseren van Paarse Vrijdag op MBO College Amstelland. “Ik zag dat wij als college altijd de regenboogvlag buiten hebben hangen, maar eigenlijk gaven we er verder weinig aandacht aan. Toch is er een groep mensen op het college die hier behoefte aan heeft. Vanuit mijn rol als specialist passend onderwijs voer ik veel gesprekken met studenten. Daaruit bleek dat zij zich niet altijd thuis voelden bij ons op het college. Ik voelde daardoor de noodzaak om Paarse Vrijdag te organiseren. Er kwamen veel positieve, maar af en toe ook wat negatieve reacties los bij collega’s en studenten. Dan probeerde ik korte gesprekken met ze te voeren om het belang van deze dag in te laten zien. Ik vroeg tijdens die gesprekken hoe we ervoor konden zorgen dat het college voor iedereen een fijne plek is. Nu, drie jaar later, is er steeds meer animo en wordt het event steeds iets groter. We kunnen steeds beter het gesprek met elkaar aangaan over acceptatie, inclusie en proberen ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis en welkom voelt op het college”, vertelt Laurien.
Training ontwikkelen
Vorig schooljaar is Charlotte aangehaakt. “Ik ben vorig schooljaar gestart als vertrouwenspersoon. Als vertrouwenspersoon en in samenwerking met Laurien riepen wij de docententeams en voornamelijk de burgerschapsdocenten op om lessen over Paarse Vrijdag te geven. Daar merkten we handelingsverlegenheid bij de docenten. Laurien heeft mij hierna opgezocht en gevraagd of wij onze krachten en kennis konden bundelen”, vertelt Charlotte. “Laurien en ik hebben samen een training ontwikkeld over seksuele- en genderdiversiteit en hoe collega’s hiermee kunnen omgaan. We wilden graag onze kennis bundelen en deze kennis overdragen aan onze collega’s.”
De eerste training
“Tijdens de eerste training merkten wij dat het gesprek over LHBTQI+ schurender was dan wij hadden verwacht. Dit onderwerp riep veel op bij docenten vanuit verschillende wereldbeelden en perspectieven”, vertelt Laurien. “We voerden tijdens de training het gesprek over wat je rol en taak is als docent op het ROC van Amsterdam - Flevoland”, vult Charlotte aan. “Het doel van de training is het meegeven van tools om een gesprek te houden over een controversieel onderwerp. Het eerste gedeelte van de training gaat over kennisoverdracht. Wat is seksuele- en genderdiversiteit, wat zijn de termen die gebruikt worden en hoe kunnen we misinformatie wegnemen. Het tweede gedeelte van de training gaat meer over het team. Hoe staan zij erin als het gaat om het thema lhbtqi+, hoe geven zij aandacht aan inclusie met het oog op de meerjarenstrategie en hoe gaan zij om met meningen van anderen en discriminatie als het gaat om dit onderwerp?”, vertelt Laurien.
‘Iedereen moet zich gehoord en gezien voelen, van docent tot student’
Langs de teams
Laurien en Charlotte worden door de verschillende onderwijsteams binnen MBO College Amstelland gevraagd om deze training te geven. Charlotte vertelt: “We zijn al bij team Sport, Welzijn, ICT en het LEC langs geweest voor het geven van deze training. We hopen dat deze training zich langzaam door het hele college verspreidt, zodat alle collega’s hiermee aan de slag kunnen. Ik vind het goed om te zien dat collega’s die eerst weerstand boden na de training meer inzicht krijgen in het belang van inclusie en hoe ze daar zelf aan kunnen bijdragen. Daarnaast zouden wij ook graag de training breder willen trekken en ook aandacht besteden aan andere controversiële onderwerpen zoals het verminderen van discriminatie binnen de colleges.”
“Wij zien het als onze taak om binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland studenten te helpen om mee te kunnen doen en bij te dragen aan onze diverse samenleving. Dat begint bij het creëren van een inclusieve school, waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn”, vult Laurien aan. “We gaan al bij andere colleges langs en we willen dit in de toekomst nog meer gaan doen. We geven de training voor de LECcademy, dus mochten teams of individuele collega's interesse hebben, dan mogen zij contact met ons opnemen. Iedereen moet zich gehoord en gezien voelen, van docent tot student. Het is mooi om te zien dat onze training echt invloed heeft op mensen en dat maakt ons echt trots.”
Terug naar homepage
Terug naar boven
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
70,7%
Aantal
studenten
1.478
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,5
Tevredenheid
medewerkers
7,1
Tevredenheid studenten
6,8
MBO College Amstelland
Statistieken
Inclusieve school
Inclusie is een van de dragende strategische thema’s van onze meerjarenstrategie. Op MBO College Amstelland is hieraan gewerkt langs drie lijnen: curriculum, cultuur en HR. Daarnaast is binnen het college een team gevormd van Inclusie Ambassadeurs. Zij hebben zich gecommitteerd om ambassadeurs binnen hun teams te zijn. In 2023 is het actieonderzoek met thema ‘Dialoog’ afgerond. Daar verschijnt een verslag van, wat houvast gaat bieden om structurele gesprekscycli te organiseren binnen het college. Daarnaast geven twee collega’s workshops aan alle teams over genderdiversiteit en worden trainingen gegeven over inclusief handelen. De ambassadeurs hebben daarnaast een training gevolgd over het leren voeren van schurende gesprekken en dragen hun kennis ook over op de andere collega’s. In 2023 zijn op MBO College Amstelland daarnaast in samenwerking met de studentenraad verschillende vieringen georganiseerd: Iftar (april), Keti Koti (juni), &Pride (augustus) en Paarse Vrijdag (december).
TalentSkills
Studenten hebben skills nodig om hun talenten tot bloei te laten komen en voorbereid te zijn op een leven lang ontwikkelen. Op MBO College Amstelland worden dit ‘TalentSkills’ genoemd. In totaal zijn er vijfentwintig, zoals: regie houden over je leven, een nieuwsgierige en analytische houding en de drive om jezelf te ontwikkelen en te verbeteren. TalentSkills zijn een speerpunt van MBO College Amstelland en maken onderdeel uit van het onderwijs aan alle studenten. Er is een toolbox in ontwikkeling om zo het onderwijs te kunnen verbeteren, studenten te kunnen coachen en hun voortgang in beeld te kunnen brengen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de laatste wetenschappelijke inzichten en de samenwerking gezocht met andere colleges en scholen in het land. Werkgevers onderschrijven het belang en vinden TalentSkills net zo belangrijk als beroepsvaardigden. Studenten voelen zich sterker in hun schoenen staan. Ze leren zichzelf kennen en hun skills te benoemen.
Debattoernooi
In 2023 vond op MBO College Amstelland voor de vierde keer het debattoernooi plaats. Het doel van het toernooi is om de spreekvaardigheid en kritische denkvaardigheid bij studenten te versterken. Omdat de verschillende opleidingen tegen elkaar strijden, zorgt het ook voor verbinding van studenten en docenten van verschillende opleidingen. Er wordt gestreden in drie rondes. In elke ronde komt een stelling aan de orde die te maken heeft met de speerpunten inclusie, duurzaamheid en sociale innovatie. Een deel van de studenten gaat als afvaardiging naar het ROC van Amsterdam naar het debat van Amsterdam en omstreken. Ze debatteren hier samen met raadsleden tegen andere roc’s.
Uitbouwen internationaliserings-activiteiten
In 2023 hebben alle teams op MBO College Amstelland meegedaan aan internationaliseringsactiviteiten. Denk hierbij aan mobiliteit van studenten en staf, werkbezoeken en het doorontwikkelen van de tweetalige opleiding International Business Studies. Ook andere opleidingen worden geïnspireerd om een tweetalig curriculum aan te bieden. De internationale omgeving waar MBO College Amstelland zich bevindt, vraagt om een steeds meer internationale mindset en MBO College Amstelland wil daar een voorbeeld in zijn.
In november heeft de Week of the World (WoW) plaatsgevonden. Door middel van een daarvoor ontwikkelde toolkit hebben veel docenten een plek aan internationale en interculturele competenties in hun lessen gegeven. Gekeken wordt hoe de WoW en het hele internationaliseringsaspect uitgebouwd kan worden op MBO College Amstelland. Daarbij wordt ook gekeken hoe de andere dragende strategische thema’s uit onze meerjarenstrategie, duurzaamheid en inclusie, een rol hierin kunnen krijgen.
MBO College Amstelland is een klein college in Amstelveen waar aandacht is voor eenieders loopbaan. Dit geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor de medewerkers. MBO College Amstelland biedt alleen niveau 4-opleidingen aan en studenten krijgen kennis en skills mee die van pas komen bij een succesvolle doorstroom naar het hbo. Naast de doorstroom naar het hbo focust het college zich ook op de samenwerkingen met (internationale) bedrijven in de regio. Vanuit dit perspectief worden ook tweetalige opleidingen aangeboden, waarbij studenten stage kunnen lopen in het buitenland.
MBO College Amstelland
Laurien Freulings (links) en Charlotte de Groot (rechts)
Drie jaar geleden begon Laurien met het organiseren van Paarse Vrijdag op MBO College Amstelland. “Ik zag dat wij als college altijd de regenboogvlag buiten hebben hangen, maar eigenlijk gaven we er verder weinig aandacht aan. Toch is er een groep mensen op het college die hier behoefte aan heeft. Vanuit mijn rol als specialist passend onderwijs voer ik veel gesprekken met studenten. Daaruit bleek dat zij zich niet altijd thuis voelden bij ons op het college. Ik voelde daardoor de noodzaak om Paarse Vrijdag te organiseren. Er kwamen veel positieve, maar af en toe ook wat negatieve reacties los bij collega’s en studenten. Dan probeerde ik korte gesprekken met ze te voeren om het belang van deze dag in te laten zien. Ik vroeg tijdens die gesprekken hoe we ervoor konden zorgen dat het college voor iedereen een fijne plek is. Nu, drie jaar later, is er steeds meer animo en wordt het event steeds iets groter. We kunnen steeds beter het gesprek met elkaar aangaan over acceptatie, inclusie en proberen ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis en welkom voelt op het college”, vertelt Laurien.
Training ontwikkelen
Vorig schooljaar is Charlotte aangehaakt. “Ik ben vorig schooljaar gestart als vertrouwenspersoon. Als vertrouwenspersoon en in samenwerking met Laurien riepen wij de docententeams en voornamelijk de burgerschapsdocenten op om lessen over Paarse Vrijdag te geven. Daar merkten we handelingsverlegenheid bij de docenten. Laurien heeft mij hierna opgezocht en gevraagd of wij onze krachten en kennis konden bundelen”, vertelt Charlotte. “Laurien en ik hebben samen een training ontwikkeld over seksuele- en genderdiversiteit en hoe collega’s hiermee kunnen omgaan. We wilden graag onze kennis bundelen en deze kennis overdragen aan onze collega’s.”
De eerste training
“Tijdens de eerste training merkten wij dat het gesprek over LHBTQI+ schurender was dan wij hadden verwacht. Dit onderwerp riep veel op bij docenten vanuit verschillende wereldbeelden en perspectieven”, vertelt Laurien. “We voerden tijdens de training het gesprek over wat je rol en taak is als docent op het ROC van Amsterdam - Flevoland”, vult Charlotte aan. “Het doel van de training is het meegeven van tools om een gesprek te houden over een controversieel onderwerp. Het eerste gedeelte van de training gaat over kennisoverdracht. Wat is seksuele- en genderdiversiteit, wat zijn de termen die gebruikt worden en hoe kunnen we misinformatie wegnemen. Het tweede gedeelte van de training gaat meer over het team. Hoe staan zij erin als het gaat om het thema lhbtqi+, hoe geven zij aandacht aan inclusie met het oog op de meerjarenstrategie en hoe gaan zij om met meningen van anderen en discriminatie als het gaat om dit onderwerp?”, vertelt Laurien.
‘Iedereen moet zich gehoord en gezien voelen, van docent tot student’
Langs de teams
Laurien en Charlotte worden door de verschillende onderwijsteams binnen MBO College Amstelland gevraagd om deze training te geven. Charlotte vertelt: “We zijn al bij team Sport, Welzijn, ICT en het LEC langs geweest voor het geven van deze training. We hopen dat deze training zich langzaam door het hele college verspreidt, zodat alle collega’s hiermee aan de slag kunnen. Ik vind het goed om te zien dat collega’s die eerst weerstand boden na de training meer inzicht krijgen in het belang van inclusie en hoe ze daar zelf aan kunnen bijdragen. Daarnaast zouden wij ook graag de training breder willen trekken en ook aandacht besteden aan andere controversiële onderwerpen zoals het verminderen van discriminatie binnen de colleges.”
“Wij zien het als onze taak om binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland studenten te helpen om mee te kunnen doen en bij te dragen aan onze diverse samenleving. Dat begint bij het creëren van een inclusieve school, waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn”, vult Laurien aan. “We gaan al bij andere colleges langs en we willen dit in de toekomst nog meer gaan doen. We geven de training voor de LECcademy, dus mochten teams of individuele collega's interesse hebben, dan mogen zij contact met ons opnemen. Iedereen moet zich gehoord en gezien voelen, van docent tot student. Het is mooi om te zien dat onze training echt invloed heeft op mensen en dat maakt ons echt trots.”
Laurien Freulings, specialist passend onderwijs en studieloopbaancoach bij het LEC (Loopbaan Expertise Centrum), en Charlotte de Groot, docent pedagogiek en vertrouwenspersoon, zijn de kartrekkers als het gaat om inclusie op MBO College Amstelland. Sinds 2023 houden zij zich bezig met het geven van trainingen over seksuele- en genderdiversiteit.
Probeer ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis en welkom voelt op het college
Charlotte de Groot
docent pedagogiek en vertrouwenspersoon
Kartrekkers inclusie
Inclusieve school
Inclusie is een van de dragende strategische thema’s van onze meerjarenstrategie. Op MBO College Amstelland is hieraan gewerkt langs drie lijnen: curriculum, cultuur en HR. Daarnaast is binnen het college een team gevormd van Inclusie Ambassadeurs. Zij hebben zich gecommitteerd om ambassadeurs binnen hun teams te zijn. In 2023 is het actieonderzoek met thema ‘Dialoog’ afgerond. Daar verschijnt een verslag van, wat houvast gaat bieden om structurele gesprekscycli te organiseren binnen het college. Daarnaast geven twee collega’s workshops aan alle teams over genderdiversiteit en worden trainingen gegeven over inclusief handelen. De ambassadeurs hebben daarnaast een training gevolgd over het leren voeren van schurende gesprekken en dragen hun kennis ook over op de andere collega’s. In 2023 zijn op MBO College Amstelland daarnaast in samenwerking met de studentenraad verschillende vieringen georganiseerd: Iftar (april), Keti Koti (juni), &Pride (augustus) en Paarse Vrijdag (december).
Debattoernooi
In 2023 vond op MBO College Amstelland voor de vierde keer het debattoernooi plaats. Het doel van het toernooi is om de spreekvaardigheid en kritische denkvaardigheid bij studenten te versterken. Omdat de verschillende opleidingen tegen elkaar strijden, zorgt het ook voor verbinding van studenten en docenten van verschillende opleidingen. Er wordt gestreden in drie rondes. In elke ronde komt een stelling aan de orde die te maken heeft met de speerpunten inclusie, duurzaamheid en sociale innovatie. Een deel van de studenten gaat als afvaardiging naar het ROC van Amsterdam naar het debat van Amsterdam en omstreken. Ze debatteren hier samen met raadsleden tegen andere roc’s.
TalentSkills
Studenten hebben skills nodig om hun talenten tot bloei te laten komen en voorbereid te zijn op een leven lang ontwikkelen. Op MBO College Amstelland worden dit ‘TalentSkills’ genoemd. In totaal zijn er vijfentwintig, zoals: regie houden over je leven, een nieuwsgierige en analytische houding en de drive om jezelf te ontwikkelen en te verbeteren. TalentSkills zijn een speerpunt van MBO College Amstelland en maken onderdeel uit van het onderwijs aan alle studenten. Er is een toolbox in ontwikkeling om zo het onderwijs te kunnen verbeteren, studenten te kunnen coachen en hun voortgang in beeld te kunnen brengen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de laatste wetenschappelijke inzichten en de samenwerking gezocht met andere colleges en scholen in het land. Werkgevers onderschrijven het belang en vinden TalentSkills net zo belangrijk als beroepsvaardigden. Studenten voelen zich sterker in hun schoenen staan. Ze leren zichzelf kennen en hun skills te benoemen.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Uitbouwen internationaliserings-activiteiten
In 2023 hebben alle teams op MBO College Amstelland meegedaan aan internationaliseringsactiviteiten. Denk hierbij aan mobiliteit van studenten en staf, werkbezoeken en het doorontwikkelen van de tweetalige opleiding International Business Studies. Ook andere opleidingen worden geïnspireerd om een tweetalig curriculum aan te bieden. De internationale omgeving waar MBO College Amstelland zich bevindt, vraagt om een steeds meer internationale mindset en MBO College Amstelland wil daar een voorbeeld in zijn.
In november heeft de Week of the World (WoW) plaatsgevonden. Door middel van een daarvoor ontwikkelde toolkit hebben veel docenten een plek aan internationale en interculturele competenties in hun lessen gegeven. Gekeken wordt hoe de WoW en het hele internationaliseringsaspect uitgebouwd kan worden op MBO College Amstelland. Daarbij wordt ook gekeken hoe de andere dragende strategische thema’s uit onze meerjarenstrategie, duurzaamheid en inclusie, een rol hierin kunnen krijgen.
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
70,7
Aantal
studenten
1.478
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,5
Tevredenheid
medewerkers
7,1
Tevredenheid
studenten
6,8
MBO College Amstelland
Statistieken