Deel deze pagina
MBO College Westpoort
Denk je aan MBO College Westpoort dan denk je al snel aan techniek. Elektrotechniek, installatietechniek, lassen, metaalbewerking en mechatronica? Daarvoor moet je aan de Tempelhofstraat zijn. Het verschil met vroeger zijn de nieuwe technieken die nu worden aangeleerd. Bijvoorbeeld in het kader van duurzaamheid en digitalisering. Maar naast techniek vind je aan de Tempelhofstraat ook de opleidingen van Handel & Ondernemen en Administratie. Elk met zijn eigen afdeling rond de grote centrale hal. De opleidingen Mobiliteit hebben hun eigen pand, vlakbij aan de Kabelweg. Hier leren studenten hoe ze fietsen, scooters en (bedrijfs)auto’s onderhouden en repareren. Op onze locatie in Diemen biedt de BouwAcademie Amsterdam onze bouwopleidingen aan. Alle opleidingen van MBO College Westpoort werken nauw samen met de branche waarvoor ze opleiden.
Romy Kerpisci
“Onze doelgroep verandert door de jaren heen. De studenten ontwikkelen zich, we hebben te maken met een nieuwe generatie en wij als onderwijsinstelling moeten ons aanpassen. Door al deze veranderingen ben ik met het team gaan nadenken hoe wij ons onderwijs beter kunnen laten aansluiten op de student”, vertelt Romy. “Wij streven als team naar verbeterde verbindingen binnen ons onderwijsprogramma met de focus op de relatie tussen studenten, onderwijsteams en externe belanghebbenden zoals bedrijven.”
Verbinding tussen student en het onderwijsteam
“Dit streven naar verbinding wordt ondersteund door verschillende initiatieven, waaronder het aangaan van samenwerkingen zowel binnen als buiten de onderwijsinstelling. We zijn daarom in september 2023 gelijk gestart met de samenwerking met ‘Life After School’. Dit is een externe organisatie die zich focust op de relatie tussen student en het onderwijs team en het verbeteren van de verbinding. In samenwerking met Life After School proberen we ons onderwijs beter aan te laten sluiten op onze studenten. Het rooster is veel flexibeler, we werken veel meer samen met verschillende bedrijven en proberen het onderwijs zo interessant mogelijk te maken. Daarnaast organiseren wij veel excursies en zijn we dit schooljaar gestart met verschillende projectweken. Elke projectweek heeft een eigen thema. Zo zijn we het schooljaar gestart met het thema democratie en politiek met als gastspreker Mona Keijzer”, vertelt Romy. “Het tweede thema ging over digitalisering. Hierbij legden we de focus op AI, sociale veiligheid en de online footprint van onze studenten. Life After School kwam hier workshops en lesseries over geven. Tot slot hebben wij de projectweek Money and me gehad. We blijven natuurlijk wel de opleiding Handel & Ondernemen, dus het was voor ons belangrijk dat we ook hier aandacht aan gaven.”
Samenwerkingen
“Naast onze projectweken waar wij bedrijven bij ons uitnodigen, organiseren wij ook veel excursies bij bedrijven als Hornbach en de rechtbank. Naast samenwerkingen met externe bedrijven proberen wij ook de samenwerking binnen MBO College Westpoort met verschillende opleidingsteams op te zoeken. Ook hopen we de samenwerking met onze technische opleidingen uit te breiden. Wij zijn hier al mee begonnen met onze nieuwe opleiding ‘Ondernemerslab’. Dit is een niveau 4-opleiding, waar studenten met een technische of bouwachtergrond in één jaar een diploma kunnen behalen. Vervolgens kunnen ze hun eigen bedrijf starten.”
‘Uitgangspunt is de student en niet wat wij als team vinden wat goed onderwijs is’
Onderscheiding
“Wij zijn een heel betrokken team en vinden onze studenten heel belangrijk. Nu hoor ik je denken: wie vindt dat nou niet? Toch heeft dit team een lerende houding aangenomen en weten wij dat wij ook nog veel terrein te winnen hebben. We zijn ons bewust geworden van de verandering van de doelgroep, maar hoe blijven we daar zo goed mogelijk mee omgaan? Wat zijn de trends en ontwikkelingen en waar moeten wij ons aanpassen? Uitgangspunt is de student en niet wat wij als team vinden wat goed onderwijs is. Dat houden wij als team altijd in ons achterhoofd. Daarnaast gaan wij mee in de technische profilering van MBO College Westpoort”, vertelt Romy. “Een klein succes wat wij als team hebben bereikt, is de uitslag van het studenttevredenheidsonderzoek. Wij hadden het hoogste percentage van het college en werden als team in het zonnetje gezet. Er kwamen zelfs collega’s uit verschillende onderwijsteams naar ons toe voor tips”, voegt Romy toe.
Toekomstbeeld
“Ik hoop dat dit team het onderwijs echt compleet in een nieuw jasje kan steken. Aandacht voor nog meer flexibiliteit en een centrum voor ondernemerschap worden, dat is wel het doel. Van studenten die een eigen bedrijf willen opstarten tot studenten in de techniek die toch als zzp’er willen werken. Ze kunnen allemaal bij ons terecht. Dit kost natuurlijk wel tijd. Rome is niet in een dag gebouwd. Ook alles wat wij doen is nog steeds in ontwikkeling. Wel probeer ik ervoor te zorgen dat het team weet hoe we bij dat einddoel gaan komen. Het team heeft een lerende houding, waarbij de stem en tevredenheid van de student centraal staat. Door met studenten in gesprek te blijven en hun taal te spreken gaat ons dat zeker lukken.”
Romy Kerpisci werkt al sinds 2015 bij MBO College Westpoort. Ooit begonnen als docent Nederlands, maar nu sinds augustus 2023 opleidingsmanager van team Handel & Ondernemen. Gelijk vanaf de start houdt Romy zich bezig met het onderwijs in een nieuw jasje steken. Het verbeteren van de verbinding met de student, de andere teams en het bedrijfsleven is daarbij een belangrijk aandachtspunt.
Team Handel & Ondernemen
Onderwijs in een nieuw jasje
Breed opleiden om uitval te voorkomen
De relatief grote uitval onder niveau 2-studenten is al langere tijd een zorg. Als zij direct smal beroepsgericht kiezen, vallen ze onnodig vaak uit wanneer blijkt dat het werkveld toch niet bij hen past. Om deze jongeren een betere kans van slagen te geven is op MBO College Westpoort in 2023 een projectgroep gestart. Doel is het probleem nader te analyseren en het onderwijs te flexibiliseren. Uiteindelijk zou dit kunnen leiden tot een ‘brede’ niveau 2-opleiding, waar jongeren niet meteen voor een uitstroomrichting kiezen, maar eerst de kans krijgen verschillende vakgebieden te onderzoeken en hun eigen talent te ontdekken. Alle onderwijsteams hebben zich aan dit project verbonden en leveren een bijdrage in de ontwikkeling ervan. De studentenraad is hierbij een belangrijke gesprekspartner.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Aansluiten op de arbeidsmarkt
De constant veranderende arbeidsmarkt vraagt om meer flexibiliteit in het onderwijs. Dat geldt zeker voor de sectoren Techniek en Ondernemerschap. Samen moeten we ervoor zorgen dat het onderwijs blijft aanhaken bij de behoeften van de bedrijven en de huidige generatie studenten.
Dit is een voortdurend proces dat MBO College Westpoort inhoud geeft in een meerjarig ontwikkeltraject waar alle lagen van de organisatie bij betrokken zijn. Leden van alle teams komen wekelijks bij elkaar met directie en MT-leden. Elke tien weken wordt het stokje overgedragen aan een nieuwe groep. De focus bij deze ontwikkelsessies ligt onder meer bij het ontwikkelen van gezamenlijke keuzedelen, certificeerbare eenheden en meer samenwerking met de branche.
Drie keer per jaar worden alle collega’s meegenomen in dit proces op de ‘boosterdagen’. Deze vervangen de traditionele studiedag. Op de boosterdagen krijgen medewerkers een ‘inspiratie-boost’. Uiteraard wordt daarbij ook hun input voor het ontwikkeltraject opgehaald. Daarnaast wordt het vakmanschap vergroot door workshops en gastsprekers. Op deze manier gaan organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en individuele ontwikkeling hand in hand.
Toewijding aan duurzaamheid
De samenwerkingen binnen de branche zorgen ervoor dat studenten actief in het werkveld kunnen worden betrokken. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met woningcorporatie Rochdale in een project voor wijkverduurzaming. Het onderwijs omvat veel praktische kennis over circulariteit en biobased bouwen, met gastcolleges en presentaties van leveranciers over circulaire en natuurlijke bouwmaterialen.
In 2023 onderging de BouwAcademie Amsterdam (BAA) een significante transformatie tot een modern onderwijsgebouw, met als doel een toonaangevend opleider te zijn voor onze toekomstige bouwers. Dit in nauwe samenwerking met diverse partners, de gemeente en de bouwbranche. Als vooraanstaande onderwijslocatie in Amsterdam biedt de BAA een breed scala aan opleidingen gericht op duurzaamheid, logistiek, technologie en innovatie in de bouwsector. De recente renovatie weerspiegelt de toewijding van het college aan duurzaamheid, met zonnepanelen op het dak en een warmtepomp voor bijna energieneutraal gebruik.
MBO College Westpoort
Statistieken
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,7
Tevredenheid
medewerkers
6,6
Tevredenheid
studenten
7,1
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
65,7%
Aantal
studenten
2.882
Meer verbinding binnen het college
Inclusie betekent het besef dat iedereen erbij hoort en dat ieders verhaal de moeite waard is om te worden gehoord. Die verhalen zetten we op MBO College Westpoort het hele jaar door in de spotlight. In de rubriek ‘De baan van...’ op het intranet plaatst het college regelmatig interviews met collega’s uit alle lagen van de organisatie. Van de directeur Onderwijs tot de docent Burgerschap of facilitair medewerker. Ieder heeft zijn eigen (culturele) achtergrond en visie op goed onderwijs. Waar komt iemand vandaan? Welke keuzes heeft hij of zij in het leven gemaakt? En waar liggen de drijfveren en interesses? Zoals Habiba Bakkali die op tienjarige leeftijd vanuit Marokko naar Nederland kwam, bij het ROCvA ‘in het diepe werd gegooid’ en nu een zeer gedreven docent, coach en schoolopleider is. Zij richt zich in haar werk onder meer op stage-discriminatie: “Iedereen heeft vooroordelen, dat is menselijk. Onbekend maakt onbemind. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Je kunt het niet invullen voor een ander.” Door deze verhalen te delen hoopt MBO College Westpoort bij te dragen aan meer verbinding binnen het college.
Denk je aan MBO College Westpoort dan denk je al snel aan techniek. Elektrotechniek, installatietechniek, lassen, metaalbewerking en mechatronica? Daarvoor moet je aan de Tempelhofstraat zijn. Het verschil met vroeger zijn de nieuwe technieken die nu worden aangeleerd. Bijvoorbeeld in het kader van duurzaamheid en digitalisering. Maar naast techniek vind je aan de Tempelhofstraat ook de opleidingen van Handel & Ondernemen en Administratie. Elk met zijn eigen afdeling rond de grote centrale hal. De opleidingen Mobiliteit hebben hun eigen pand, vlakbij aan de Kabelweg. Hier leren studenten hoe ze fietsen, scooters en (bedrijfs)auto’s onderhouden en repareren. Op onze locatie in Diemen biedt de BouwAcademie Amsterdam onze bouwopleidingen aan. Alle opleidingen van MBO College Westpoort werken nauw samen met de branche waarvoor ze opleiden.
MBO College Westpoort
Romy Kerpisci
“Onze doelgroep verandert door de jaren heen. De studenten ontwikkelen zich, we hebben te maken met een nieuwe generatie en wij als onderwijsinstelling moeten ons aanpassen. Door al deze veranderingen ben ik met het team gaan nadenken hoe wij ons onderwijs beter kunnen laten aansluiten op de student”, vertelt Romy. “Wij streven als team naar verbeterde verbindingen binnen ons onderwijsprogramma met de focus op de relatie tussen studenten, onderwijsteams en externe belanghebbenden zoals bedrijven.”
Verbinding tussen student en het onderwijsteam
“Dit streven naar verbinding wordt ondersteund door verschillende initiatieven, waaronder het aangaan van samenwerkingen zowel binnen als buiten de onderwijsinstelling. We zijn daarom in september 2023 gelijk gestart met de samenwerking met ‘Life After School’. Dit is een externe organisatie die zich focust op de relatie tussen student en het onderwijs team en het verbeteren van de verbinding. In samenwerking met Life After School proberen we ons onderwijs beter aan te laten sluiten op onze studenten. Het rooster is veel flexibeler, we werken veel meer samen met verschillende bedrijven en proberen het onderwijs zo interessant mogelijk te maken. Daarnaast organiseren wij veel excursies en zijn we dit schooljaar gestart met verschillende projectweken. Elke projectweek heeft een eigen thema. Zo zijn we het schooljaar gestart met het thema democratie en politiek met als gastspreker Mona Keijzer”, vertelt Romy. “Het tweede thema ging over digitalisering. Hierbij legden we de focus op AI, sociale veiligheid en de online footprint van onze studenten. Life After School kwam hier workshops en lesseries over geven. Tot slot hebben wij de projectweek Money and me gehad. We blijven natuurlijk wel de opleiding Handel & Ondernemen, dus het was voor ons belangrijk dat we ook hier aandacht aan gaven.”
Samenwerkingen
“Naast onze projectweken waar wij bedrijven bij ons uitnodigen, organiseren wij ook veel excursies bij bedrijven als Hornbach en de rechtbank. Naast samenwerkingen met externe bedrijven proberen wij ook de samenwerking binnen MBO College Westpoort met verschillende opleidingsteams op te zoeken. Ook hopen we de samenwerking met onze technische opleidingen uit te breiden. Wij zijn hier al mee begonnen met onze nieuwe opleiding ‘Ondernemerslab’. Dit is een niveau 4-opleiding, waar studenten met een technische of bouwachtergrond in één jaar een diploma kunnen behalen. Vervolgens kunnen ze hun eigen bedrijf starten.”
‘Uitgangspunt is de student en niet wat wij als team vinden wat goed onderwijs is’
Onderscheiding
“Wij zijn een heel betrokken team en vinden onze studenten heel belangrijk. Nu hoor ik je denken: wie vindt dat nou niet? Toch heeft dit team een lerende houding aangenomen en weten wij dat wij ook nog veel terrein te winnen hebben. We zijn ons bewust geworden van de verandering van de doelgroep, maar hoe blijven we daar zo goed mogelijk mee omgaan? Wat zijn de trends en ontwikkelingen en waar moeten wij ons aanpassen? Uitgangspunt is de student en niet wat wij als team vinden wat goed onderwijs is. Dat houden wij als team altijd in ons achterhoofd. Daarnaast gaan wij mee in de technische profilering van MBO College Westpoort”, vertelt Romy. “Een klein succes wat wij als team hebben bereikt, is de uitslag van het studenttevredenheidsonderzoek. Wij hadden het hoogste percentage van het college en werden als team in het zonnetje gezet. Er kwamen zelfs collega’s uit verschillende onderwijsteams naar ons toe voor tips”, voegt Romy toe.
Toekomstbeeld
“Ik hoop dat dit team het onderwijs echt compleet in een nieuw jasje kan steken. Aandacht voor nog meer flexibiliteit en een centrum voor ondernemerschap worden, dat is wel het doel. Van studenten die een eigen bedrijf willen opstarten tot studenten in de techniek die toch als zzp’er willen werken. Ze kunnen allemaal bij ons terecht. Dit kost natuurlijk wel tijd. Rome is niet in een dag gebouwd. Ook alles wat wij doen is nog steeds in ontwikkeling. Wel probeer ik ervoor te zorgen dat het team weet hoe we bij dat einddoel gaan komen. Het team heeft een lerende houding, waarbij de stem en tevredenheid van de student centraal staat. Door met studenten in gesprek te blijven en hun taal te spreken gaat ons dat zeker lukken.”
Romy Kerpisci werkt al sinds 2015 bij MBO College Westpoort. Ooit begonnen als docent Nederlands, maar nu sinds augustus 2023 opleidingsmanager van team Handel & Ondernemen. Gelijk vanaf de start houdt Romy zich bezig met het onderwijs in een nieuw jasje steken. Het verbeteren van de verbinding met de student, de andere teams en het bedrijfsleven is daarbij een belangrijk aandachtspunt.
Onderwijs in een nieuw jasje
Team Handel & Ondernemen
De constant veranderende arbeidsmarkt vraagt om meer flexibiliteit in het onderwijs. Dat geldt zeker voor de sectoren Techniek en Ondernemerschap. Samen moeten we ervoor zorgen dat het onderwijs blijft aanhaken bij de behoeften van de bedrijven en de huidige generatie studenten.
Dit is een voortdurend proces dat MBO College Westpoort inhoud geeft in een meerjarig ontwikkeltraject waar alle lagen van de organisatie bij betrokken zijn. Leden van alle teams komen wekelijks bij elkaar met directie en MT-leden. Elke tien weken wordt het stokje overgedragen aan een nieuwe groep. De focus bij deze ontwikkelsessies ligt onder meer bij het ontwikkelen van gezamenlijke keuzedelen, certificeerbare eenheden en meer samenwerking met de branche.
Drie keer per jaar worden alle collega’s meegenomen in dit proces op de ‘boosterdagen’. Deze vervangen de traditionele studiedag. Op de boosterdagen krijgen medewerkers een ‘inspiratie-boost’. Uiteraard wordt daarbij ook hun input voor het ontwikkeltraject opgehaald. Daarnaast wordt het vakmanschap vergroot door workshops en gastsprekers. Op deze manier gaan organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en individuele ontwikkeling hand in hand.
Aansluiten op de arbeidsmarkt
Toewijding aan duurzaamheid
De samenwerkingen binnen de branche zorgen ervoor dat studenten actief in het werkveld kunnen worden betrokken. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met woningcorporatie Rochdale in een project voor wijkverduurzaming. Het onderwijs omvat veel praktische kennis over circulariteit en biobased bouwen, met gastcolleges en presentaties van leveranciers over circulaire en natuurlijke bouwmaterialen.
In 2023 onderging de BouwAcademie Amsterdam (BAA) een significante transformatie tot een modern onderwijsgebouw, met als doel een toonaangevend opleider te zijn voor onze toekomstige bouwers. Dit in nauwe samenwerking met diverse partners, de gemeente en de bouwbranche. Als vooraanstaande onderwijslocatie in Amsterdam biedt de BAA een breed scala aan opleidingen gericht op duurzaamheid, logistiek, technologie en innovatie in de bouwsector. De recente renovatie weerspiegelt de toewijding van het college aan duurzaamheid, met zonnepanelen op het dak en een warmtepomp voor bijna energieneutraal gebruik.
Meer verbinding binnen het college
Inclusie betekent het besef dat iedereen erbij hoort en dat ieders verhaal de moeite waard is om te worden gehoord. Die verhalen zetten we op MBO College Westpoort het hele jaar door in de spotlight. In de rubriek ‘De baan van...’ op het intranet plaatst het college regelmatig interviews met collega’s uit alle lagen van de organisatie. Van de directeur Onderwijs tot de docent Burgerschap of facilitair medewerker. Ieder heeft zijn eigen (culturele) achtergrond en visie op goed onderwijs. Waar komt iemand vandaan? Welke keuzes heeft hij of zij in het leven gemaakt? En waar liggen de drijfveren en interesses? Zoals Habiba Bakkali die op tienjarige leeftijd vanuit Marokko naar Nederland kwam, bij het ROCvA ‘in het diepe werd gegooid’ en nu een zeer gedreven docent, coach en schoolopleider is. Zij richt zich in haar werk onder meer op stage-discriminatie: “Iedereen heeft vooroordelen, dat is menselijk. Onbekend maakt onbemind. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Je kunt het niet invullen voor een ander.” Door deze verhalen te delen hoopt MBO College Westpoort bij te dragen aan meer verbinding binnen het college.
Breed opleiden om uitval te voorkomen
De relatief grote uitval onder niveau 2-studenten is al langere tijd een zorg. Als zij direct smal beroepsgericht kiezen, vallen ze onnodig vaak uit wanneer blijkt dat het werkveld toch niet bij hen past. Om deze jongeren een betere kans van slagen te geven is op MBO College Westpoort in 2023 een projectgroep gestart. Doel is het probleem nader te analyseren en het onderwijs te flexibiliseren. Uiteindelijk zou dit kunnen leiden tot een ‘brede’ niveau 2-opleiding, waar jongeren niet meteen voor een uitstroomrichting kiezen, maar eerst de kans krijgen verschillende vakgebieden te onderzoeken en hun eigen talent te ontdekken. Alle onderwijsteams hebben zich aan dit project verbonden en leveren een bijdrage in de ontwikkeling ervan. De studentenraad is hierbij een belangrijke gesprekspartner.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
65,7%
Aantal
studenten
2.882
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,7
Tevredenheid
medewerkers
6,6
Tevredenheid
studenten
7,1
MBO College Westpoort
Statistieken