MBO College Almere
Bij MBO College Almere worden de studenten voorbereid op de toekomst. Dit doet het college door toekomstgerichte onderwijsmethoden toe te passen. Het Atlas-gebouw vormt het centrum van opleidingen in onder meer ICT, Software Developer, Techniek en Zorg & Welzijn. Het college staat voor vakmensschap, samenwerkingen met de buitenwereld, leren van en met elkaar, experimenteren in praktijklabs en ook worden er veel events georganiseerd. Maatwerk is het credo. Want elke student is anders. Daarom biedt MBO College Almere verschillende leermethoden aan, waarbij de persoonlijke en professionele ontwikkeling wordt benadrukt.
In het Globe-gebouw krijgen studenten praktijkgericht onderwijs. Er worden niet alleen reguliere BOL-opleidingen aangeboden in onder meer de Zorg, Horeca, Entree en de Veiligheidssector, maar ook korte cursussen en mogelijkheden voor extra scholing. Daarnaast zijn er programma's beschikbaar voor studenten die na deze opleiding verder willen studeren. Welke richting studenten ook kiezen, het doel van MBO College Almere is te zorgen voor onderwijs dat past bij de studenten én de arbeidsmarkt. Dit alles in een veilige, inspirerende en inclusieve omgeving waar iedereen welkom is.
Actieteam Diversiteit & Inclusie
‘Wees oprecht geïnteresseerd en houd aandacht voor elkaar, zo bereik je inclusie’
Van start
“Binnen het college zijn verschillende focusgroepgesprekken gevoerd met medewerkers en studenten. De vraag was: waaraan wordt gedacht bij de woorden inclusie en diversiteit binnen het college en de leer- en werkomgeving? In die gesprekken kwamen een aantal opmerkingen steeds opnieuw naar voren. Wat is inclusie nou, wat betekent het eigenlijk en hoe kan het dat je binnen een organisatie bij hogere functies minder diversiteit ziet? Door deze gesprekken zijn uiteindelijk de drie onderwerpen voor het onderzoek ontstaan. Alles heeft een link met het onderwijs”, legt Claudia uit.
Verschillende onderzoeken
“In 2023 hebben wij onderzoek gedaan naar drie onderwerpen”, vertelt Claudia. “Het eerste onderwerp is inclusief onderwijs, waarbij werd onderzocht welke invloed inclusief onderwijs heeft op zowel het docententeam, als het onderwijs en de studenten. Dit deden we door middel van het organiseren van workshops bij onderwijsteams. We willen de workshop inclusief onderwijs blijven aanbieden en deze laten aansluiten bij de ambities en kernwaarden van de onderwijsteams.”
Het tweede onderwerp waar onderzoek naar is gedaan, is inclusief werven. Zeker in de huidige maatschappij is dit een superbelangrijk onderwerp. Rollen doen ertoe en het is belangrijk dat studenten een diverse samenstelling van medewerkers in alle rollen op het college zien. Er is vervolgens een workshop inclusief werven aangeboden aan het HR-team.
Het laatste onderwerp waar onderzoek naar is gedaan is verbinding. Wat gebeurt er als je medewerkers en studenten in een activiteit laat samenwerken en elkaar beter laat leren kennen? Heeft dit effect op de manier waarop je naar de les komt als student of andersom als docent? Voor dit laatste onderzoek hebben wij de activiteit ‘over de streep’ georganiseerd. Een activiteit waar vragen worden gesteld aan de deelnemers. Als ze zich erin kunnen vinden of iets hebben meegemaakt, moeten ze over de streep lopen. Tijdens deze activiteit zagen we dat er vooraf veel vragen ontstonden. Moesten we dit wel doen, was het wel zo verstandig, zal de situatie veilig genoeg zijn om je als medewerker of student open te kunnen stellen? Toen we begonnen was het al heel snel duidelijk. De activiteit verliep heel soepel en docenten en studenten stelden zich open op naar elkaar. Verhalen werden gedeeld en mensen leerden elkaar beter kennen.”
Participatie
“Wij hebben participatief onderzoek uitgevoerd. Bij de workshops inclusief lesgeven en inclusief werven waren wij als onderzoeksteam aanwezig en haalden wij achteraf informatie op bij de deelnemers. Bij de activiteit ‘over de streep’ deden wij als actieteam ook mee. Wel moesten wij tijdens de activiteit ook goed de andere deelnemers observeren.
Nu staan we op het punt om vervolgstappen te maken en onze bevindingen en aanbevelingen die opgenomen zijn in onze eindrapportage te delen met onze colleges”, vertelt Claudia.
Waar gaat het naartoe?
“Het Actieteam Diversiteit en Inclusie Almere was succesvol, omdat het een divers team betrof bestaande uit docenten, studenten, een manager onderwijs, directeur onderwijs, een beleidsmedewerker en een medewerker communicatie. Wij zijn trots op de eindrapportage die is samengesteld door de input van alle leden van het Actieteam. De eindrapportage is een duurzame verzameling van inzichten, bevindingen en aanbevelingen”, vertelt Claudia.
“Ik hoop dat we collegebreed elkaar vaker gaan ontmoeten, zodat de colleges meer met elkaar kunnen optrekken. Mijn wens is dat er in elk college een groep mensen de tijd heeft om aandacht te blijven geven aan inclusie en diversiteit. In de maatschappij gebeurt zoveel dus scherp blijven is erg belangrijk. Je moet aandacht blijven houden voor dit thema, je bent niet klaar in 2026. Het blijft altijd doorgaan. Wees oprecht geïnteresseerd en houd aandacht voor elkaar, volgens mij bereik je zo inclusie.”
Het Actieteam Diversiteit en Inclusie Almere werkte mee aan het project van de MBO Raad genaamd Project 8. Het doel? Onderzoeken hoe wij als organisatie de belevingswerelden van medewerkers en studenten bij elkaar kunnen brengen, zodat er meer inzicht is in en begrip voor de diverse behoeften. Hoe komen we in verbinding met elkaar om bewustwording op thema’s als diversiteit en inclusie te genereren en kennis daarover te ontwikkelen?
Claudia Anches
Professionalisering van medewerkers
In 2023 ging MBO College Almere aan de slag met het ontwikkelen van een gezamenlijke LC-scholing. Dat betekent dat docenten hun functie kunnen verruimen door zich taken eigen te maken met een grotere complexiteit en meer verantwoordelijkheid. Die mogelijkheid biedt MBO College Almere aan docenten, die het avontuur van LC-docentschap willen aangaan of er al middenin zitten. Onder leiding van een ervaren trainer krijgen onze docenten de kans om hun vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Dit jaar heeft MBO College Almere ook de eerste training Oplossingsgericht Werken gegeven aan coaches op het college.
MBO College Almere
Statistieken
7,1
Tevredenheid
medewerkers
6,6
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
3.120
Aantal
studenten
68,9%
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
6,8
Tevredenheid studenten
Inspraak van studenten
Onder leiding van de burgerschapsdocenten heeft MBO College Almere het burgerschapsproject #praatmee opgezet. Hiermee wil MBO College Almere studenten uitdagen om met de school in gesprek te gaan. Het doel is studenten bewust te maken van het feit dat ze ook inspraak hebben binnen het roc. Tijdens sessies met verschillende groepen studenten denken ze na over veranderingen die ze binnen de school willen zien. Ook zijn de studenten zelf aan de slag gegaan met het uitwerken van hun projecten. Zo hebben de studenten ook meegedacht met het vormgeven van het gebouw. Zo creëren we met elkaar een plek waar leren centraal staat en iedereen zich welkom voelt.
Samenwerken met het werkveld
Op MBO College Almere wordt het onderwijs vormgegeven in nauwe samenwerking met het werkveld. Zo sluit het onderwijs optimaal aan op wat nodig is in de praktijk.
Zo zijn aan de zogenoemde Kwaliteitstafel gesprekken gevoerd met verschillende vertegenwoordigers uit het werkveld van zorg en welzijn: studenten, studentbegeleiders, zorgcoördinatoren, teamcoördinatoren en een orthopedagoog. Er kwamen drie thema’s aan bod: verschillende leerpaden voor studenten, waarderen (vooraf en tussentijds) en coaching. Besproken is wat het college al doet en welke behoeften er zijn. Op basis daarvan is een plan van aanpak opgesteld.
Ook wordt samen met het werkveld ingespeeld op de actualiteit. Zo werd samen met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum) een onderwijsmodule ontwikkeld over ondermijning voor de veiligheidsopleidingen. Een praktijkopdracht maakt deel uit van deze module. Door hybride onderwijs met echte taken leren studenten niet alleen over het bestrijden van ondermijnende criminaliteit, maar bereiden ze zich ook beter voor op de regionale arbeidsmarkt. Op deze manier dragen onze studenten actief bij aan het bestrijden van ondermijning.
Terug naar homepage
Terug naar boven
Bij MBO College Almere worden de studenten voorbereid op de toekomst. Dit doet het college door toekomstgerichte onderwijsmethoden toe te passen. Het Atlas-gebouw vormt het centrum van opleidingen in onder meer ICT, Software Developer, Techniek, Zorg & Welzijn. Het college staat voor vakmensschap, samenwerkingen met de buitenwereld, leren van en met elkaar, experimenteren in praktijklabs en ook worden er veel events georganiseerd. Maatwerk is het credo. Want elke student is anders. Daarom biedt MBO College Almere verschillende leermethoden aan, waarbij de persoonlijke en professionele ontwikkeling wordt benadrukt.
In het Globe-gebouw krijgen studenten praktijkgericht onderwijs. Er worden niet alleen reguliere BOL-opleidingen aangeboden in onder meer de Zorg, Horeca, Entree en de Veiligheidssector, maar ook korte cursussen en mogelijkheden voor extra scholing. Daarnaast zijn er programma's beschikbaar voor studenten die na deze opleiding verder willen studeren. Welke richting studenten ook kiezen, het doel van MBO College Almere is te zorgen voor onderwijs dat past bij de studenten én de arbeidsmarkt. Dit alles in een veilige, inspirerende en inclusieve omgeving waar iedereen welkom is.
MBO College Almere
Actieteam Diversiteit & Inclusie
‘Wees oprecht geïnteresseerd en houd aandacht voor elkaar, zo bereik je inclusie’
Van start
“Binnen het college zijn verschillende focusgroepgesprekken gevoerd met medewerkers en studenten. De vraag was: waaraan wordt gedacht bij de woorden inclusie en diversiteit binnen het college en de leer- en werkomgeving? In die gesprekken kwamen een aantal opmerkingen steeds opnieuw naar voren. Wat is inclusie nou, wat betekent het eigenlijk en hoe kan het dat je binnen een organisatie bij hogere functies minder diversiteit ziet? Door deze gesprekken zijn uiteindelijk de drie onderwerpen voor het onderzoek ontstaan. Alles heeft een link met het onderwijs”, legt Claudia uit.
Verschillende onderzoeken
“In 2023 hebben wij onderzoek gedaan naar drie onderwerpen”, vertelt Claudia. “Het eerste onderwerp is inclusief onderwijs, waarbij werd onderzocht welke invloed inclusief onderwijs heeft op zowel het docententeam, als het onderwijs en de studenten. Dit deden we door middel van het organiseren van workshops bij onderwijsteams. We willen de workshop inclusief onderwijs blijven aanbieden en deze laten aansluiten bij de ambities en kernwaarden van de onderwijsteams.”
Het tweede onderwerp waar onderzoek naar is gedaan, is inclusief werven. Zeker in de huidige maatschappij is dit een superbelangrijk onderwerp. Rollen doen ertoe en het is belangrijk dat studenten een diverse samenstelling van medewerkers in alle rollen op het college zien. Er is vervolgens een workshop inclusief werven aangeboden aan het HR-team.
Het laatste onderwerp waar onderzoek naar is gedaan is verbinding. Wat gebeurt er als je medewerkers en studenten in een activiteit laat samenwerken en elkaar beter laat leren kennen? Heeft dit effect op de manier waarop je naar de les komt als student of andersom als docent? Voor dit laatste onderzoek hebben wij de activiteit ‘over de streep’ georganiseerd. Een activiteit waar vragen worden gesteld aan de deelnemers. Als ze zich erin kunnen vinden of iets hebben meegemaakt, moeten ze over de streep lopen. Tijdens deze activiteit zagen we dat er vooraf veel vragen ontstonden. Moesten we dit wel doen, was het wel zo verstandig, zal de situatie veilig genoeg zijn om je als medewerker of student open te kunnen stellen? Toen we begonnen was het al heel snel duidelijk. De activiteit verliep heel soepel en docenten en studenten stelden zich open op naar elkaar. Verhalen werden gedeeld en mensen leerden elkaar beter kennen.”
Participatie
“Wij hebben participatief onderzoek uitgevoerd. Bij de workshops inclusief lesgeven en inclusief werven waren wij als onderzoeksteam aanwezig en haalden wij achteraf informatie op bij de deelnemers. Bij de activiteit ‘over de streep’ deden wij als actieteam ook mee. Wel moesten wij tijdens de activiteit ook goed de andere deelnemers observeren.
Nu staan we op het punt om vervolgstappen te maken en onze bevindingen en aanbevelingen die opgenomen zijn in onze eindrapportage te delen met onze colleges”, vertelt Claudia.
Waar gaat het naartoe?
“Het Actieteam Diversiteit en Inclusie Almere was succesvol, omdat het een divers team betrof bestaande uit docenten, studenten, een manager onderwijs, directeur onderwijs, een beleidsmedewerker en een medewerker communicatie. Wij zijn trots op de eindrapportage die is samengesteld door de input van alle leden van het Actieteam. De eindrapportage is een duurzame verzameling van inzichten, bevindingen en aanbevelingen”, vertelt Claudia.
“Ik hoop dat we collegebreed elkaar vaker gaan ontmoeten, zodat de colleges meer met elkaar kunnen optrekken. Mijn wens is dat er in elk college een groep mensen de tijd heeft om aandacht te blijven geven aan inclusie en diversiteit. In de maatschappij gebeurt zoveel dus scherp blijven is erg belangrijk. Je moet aandacht blijven houden voor dit thema, je bent niet klaar in 2026. Het blijft altijd doorgaan. Wees oprecht geïnteresseerd en houd aandacht voor elkaar, volgens mij bereik je zo inclusie.”
Het Actieteam Diversiteit en Inclusie Almere werkte mee aan het project van de MBO Raad genaamd Project 8. Het doel? Onderzoeken hoe wij als organisatie de belevingswerelden van medewerkers en studenten bij elkaar kunnen brengen, zodat er meer inzicht is in en begrip voor de diverse behoeften. Hoe komen we in verbinding met elkaar om bewustwording op thema’s als diversiteit en inclusie te genereren en kennis daarover te ontwikkelen?
Claudia Anches
Zo zijn aan de zogenoemde Kwaliteitstafel gesprekken gevoerd met verschillende vertegenwoordigers uit het werkveld van zorg en welzijn: studenten, studentbegeleiders, zorgcoördinatoren, teamcoördinatoren en een orthopedagoog. Er kwamen drie thema’s aan bod: verschillende leerpaden voor studenten, waarderen (vooraf en tussentijds) en coaching. Besproken is wat het college al doet en welke behoeften er zijn. Op basis daarvan is een plan van aanpak opgesteld.
In 2023 ging MBO College Almere aan de slag met het ontwikkelen van een gezamenlijke LC-scholing. Dat betekent dat docenten hun functie kunnen verruimen door zich taken eigen te maken met een grotere complexiteit en meer verantwoordelijkheid. Die mogelijkheid biedt MBO College Almere aan docenten, die het avontuur van LC-docentschap willen aangaan of er al middenin zitten. Onder leiding van een ervaren trainer krijgen onze docenten de kans om hun vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Dit jaar heeft MBO College Almere ook de eerste training Oplossingsgericht Werken gegeven aan coaches op het college.
Ook wordt samen met het werkveld ingespeeld op de actualiteit. Zo werd samen met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum) een onderwijsmodule ontwikkeld over ondermijning voor de veiligheidsopleidingen. Een praktijkopdracht maakt deel uit van deze module. Door hybride onderwijs met echte taken leren studenten niet alleen over het bestrijden van ondermijnende criminaliteit, maar bereiden ze zich ook beter voor op de regionale arbeidsmarkt. Op deze manier dragen onze studenten actief bij aan het bestrijden van ondermijning.
Inspraak van studenten
Onder leiding van de burgerschapsdocenten heeft MBO College Almere het burgerschapsproject #praatmee opgezet. Hiermee wil MBO College Almere studenten uitdagen om met de school in gesprek te gaan. Het doel is studenten bewust te maken van het feit dat ze ook inspraak hebben binnen het roc. Tijdens sessies met verschillende groepen studenten denken ze na over veranderingen die ze binnen de school willen zien. Ook zijn de studenten zelf aan de slag gegaan met het uitwerken van hun projecten. Zo hebben de studenten ook meegedacht met het vormgeven van het gebouw. Zo creëren we met elkaar een plek waar leren centraal staat en iedereen zich welkom voelt.
Op MBO College Almere wordt het onderwijs vormgegeven in nauwe samenwerking met het werkveld. Zo sluit het onderwijs optimaal aan op wat nodig is in de praktijk.
Samenwerken met het werkveld
Terug naar homepage
Terug naar boven
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
68,9%
Aantal
studenten
3.120
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,6
Tevredenheid
medewerkers
7,1
Tevredenheid
studenten
6,8
MBO College Almere
Statistieken